tisdag 21 juni 2016

Lite om Haninge kommuns arbete med att implementera formativ bedömning i klassrumspraktiken. 

Ett arbete som pågått sedan 2010. Många personer inblandade i denna satsning. Kontakta mig om du vill veta mer. Jag berättar gärna!

Publications

Conference proceedings (other)
Hartell, E., Holmberg, S. & Åkesson, J. (2015). Att leda ledare framåt och inte till leda. Konferensen Att leda för BFL; forskning och praktik möter varandra. October 27, 2015. Stockholm.
Hartell, E. & Ahlkvist, J. (2014) En kortfattade beskrivning om hur en skola i Haninge kommun har arbetat med att implementera formativ bedömning hållbart i verksamheten. Konferensen Bedömning för lärande, BFL, för praktik och forskning. October 27, 2014. Stockholm.

Book chapters (other)

Hartell, E. (2015). The cared for teacher. In Flip the system: Changing education from the ground up. In Evers. J. & Kneyber, R. (Eds). Pp 241–246. Routledge. London New York.

Presentations
Hartell, E. (2016). Embedding formative assessment- how f****** hard can it be? ResearchED Scandinavia. March 19, 2016 in Gothenburg, Sweden.  https://www.youtube.com/watch?v=TI4GSEz1VOU

Måndagen den 31 oktober, 2016 håller jag en presentation på Skolforum, Stockholmsmässan. Under tisdagen den 1 november anordnar Haninge tillsammans med Sigtuna och IFOUS ett seminarium kring BfL. Välkomna dit och/eller som sagt kontakta mig så kan vi utbyta erfarenheter.

Vi har använt en modell framtagen av Dylan Wiliam och Siobhan Leahy som finns tillgänglig på svenska genom Natur & Kultur under namnet Dylan Wiliams lärmodul för formativ bedömning.

Professor Paul Black: Formative and summative assessment pedagogy: The teacher's role. (Full version). 


Thank you Education Scotland